Dnia 28. 03. 2022 r. w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łęcznej odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa na temat: ,,Edukacja włączająca w obszarze funkcjonowania społecznego uczniów”. Miała charakter otwarty i hybrydowy, skierowana do społeczności lokalnej, szkół i przedszkoli ogólnodostępnych zainteresowanych edukacją włączającą. Głównym jej celem było upowszechnienie idei edukacji włączającej, działań Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą oraz dzielenie się dobrymi praktykami w tym zakresie.
Konferencja zorganizowana została w ramach Projektu Grantowego: „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”- Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty - którego beneficjentem jest Powiat Łęczyński – Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Podgłębokiem.
Wartość projektu grantowego: 1 549 244,40 zł
okres realizacji: 1.07.2021r. - 30.06.2023r.
trwałość projektu:1.07.2023r. - 30.09.2023r.
Patronat honorowy nad organizacją i przebiegiem konferencji objęli: dr hab. Przemysław Czarnek, prof KUL- Minister Edukacji i Nauki, prof. dr hab. ks. Mirosław Kalinowski- Rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Teresa Misiuk- Lubelski Kurator Oświaty.
Komitet organizacyjny w składzie: Krzysztof Niewiadomski- Starosta Łęczyński, Dariusz Szafranek- Dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Podgłębokiem, dr Malwina Socha/Zbigniew Drzewiecki- Lider SCWEW w Podgłębokiem, ks. dr hab. Andrzej Łuczyński - prof. KUL- Katedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej KUL.
Komitet naukowy tworzyli :
ks. prof. dr hab. Marian Nowak– Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, prof. dr hab. Janusz Kirenko- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, dr hab. Piotr Magier- Dyrektor Instytutu Pedagogiki KUL, ks. dr hab. Andrzej Łuczyński, prof. KUL- Katedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej KUL.
Konferencja składała się z trzech części. W pierwszej części swoje wykłady prezentowali przedstawiciele środowisk naukowych. Dotyczyły one inkluzji w obszarze edukacji:
Druga część konferencji dotyczyła znaczenia działań SCWEW w środowisku lokalnym.
Zbigniew Drzewiecki- lider SCWEW przedstawił zespół Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą. Następnie Małgorzata Partyka – Nowak – ekspert ds. technologii wspomagających przedstawiła cele i zadania Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą.
Ostanie wystąpienie dotyczyło optymalizacji organizacji nauki i wychowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonych wykluczeniem społecznym, które przedstawiła - mgr Małgorzata Zarzycka z Akademii Zamojskiej oraz Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Łęcznej.
Na zakończenie konferencji odbył się panel dyskusyjny dotyczący „Dobrych praktyk w edukacji włączającej”. W dyskusję włączali się uczestnicy. Moderatorem panelu była – pani mgr Anna Radziwiłko, ekspert SCWEW, Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Organizacja konferencji w trybie hybrydowym była znakomitym pomysłem. Dzięki takiej formie wzięło w niej udział ponad 100 osób. Została odebrana w pozytywny sposób przez uczestników i odbiła się szerokim echem w lokalnej społeczności. Spore grono specjalistów poszerzyło swoją wiedzę w temacie „inkluzji - edukacji włączającej”, by móc jak najlepiej przygotować się do specjalistycznej pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, mając możliwość korzystania z dalszej oferty Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Podgłębokiem.
Definicja zawarta w Modelu SCWEW określa edukację włączającą następująco: "systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki, organizacji kształcenia i wychowania do potrzeb oraz możliwości każdego dziecka/ucznia jako pełnoprawnego uczestnika tego procesu. Celem takiego podejścia jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnienie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę ich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne"
Celem SCWEW jest "udzielanie wsparcia przedszkolom i szkołom ogólnodostępnym w zakresie doskonalenia kompetencji kadry i zapewnienia wszystkim dzieciom/uczniom możliwości pełnego rozwoju, z wykorzystaniem oferty edukacyjnej na każdym etapie kształcenia, uwzględniającej ich indywidualne potrzeby i możliwości. Podejmowane działania w perspektywie długofalowej mają służyć wspieraniu przedszkola/szkoły w celu zapewnienia wysokiej jakości edukacji dla wszystkich, a w szerszej − budować zasady społeczeństwa włączającego." Model funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW))
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025